Hur arbetar Skövdebostäder med tillgänglighet idag?
Vi på Skövdebostäder arbetar med tillgänglighet på flera sätt. Här har vi sammanfattat några exempel.
Så arbetar vi med fysisk tillgänglighet i nyproduktion:
- Vi konsulterar en tillgänglighetscertifierad sakkunnig i våra byggprojekt som granskar våra ritningar.
- Vi anpassar området så att det ska vara tillgängligt även när man sitter i rullstol. Det handlar till exempel om höjd på dörrhandtag och hur trösklar och dörröppningar är utformade. Marken ska ha rätt lutningsgrad och vi bygger parkeringsplatser som är extra breda.
- Vi anpassar området för att det ska vara tillgängligt om man har en synnedsättning. Väggar och entrédörren ska till exempel ha rätt kontrast.
Så arbetar vi med tillgänglighet i övrigt:
- Våra trygghetsboenden har utökad tillgänglighet för att våra hyresgäster ska kunna bo kvar även om rörligheten skulle minska.
- När vi renoverar i våra äldre områden tillgänglighetsanpassar vi där det är möjligt. På Timmervägen har vi till exempel byggt om en gemensamhetslokal där vi bland annat anpassat toaletten och monterat en ramp vid entrén.
- Vi arbetar för att vår webbplats ska vara tillgänglig. En del handlar om att koden och systemen fungerar bra för olika typer av hjälpverktyg en annan del ligger i det redaktionella arbetet med texter och bilder. Vi har tidigare gjort en undersökning av vår webb för att testa webbtillgängligheten och fick då veta var någonstans det finns brister. Arbetet med att rätta till dem pågår nu.

Tillgänglighetsanpassat badrum i en ombyggd gemensamhetslokal på Timmervägen.
Vad vill Skövdebostäder uppnå framåt?
I vår hållbarhetsstrategi har vi tagit fram dessa övergripande mål:
Fysisk tillgänglighet
- Vi ska ha inventerat samtliga boende-miljöer utifrån fysisk tillgänglighet, senast år 2030.
- Vi ska arbeta utifrån Tillgänglighetsnivåer – vägledning för inventering och sätta mål-nivåer för respektive boendemiljö, vilka kommer att beskrivas i färdplanen för målområdet. Vi tar också fram handlingsplaner för att uppnå målnivåer för boendemiljöerna.
Digital tillgänglighet
- Vi ska uppfylla tillgänglighetskraven i det aktuella webbdirektivet (WCAG) i alla våra digitala tjänster.
- Vi ska ta fram ett nuläge för bolagets kun¬skap kring tillgänglighet, för att sedan kunna mäta och sätta mätbara mål och aktiviteter för att uppnå dem inom färdplanen för detta målområde.
Vad kan jag göra som hyresgäst?
Frågan om fysisk tillgänglighet handlar framförallt om hur vi som hyresvärd kan anpassa bostadsområdet. Som hyresgäst kan du bidra genom att hålla trapphuset och området rent från saker som står i vägen. Utöver att det är viktigt ur brandsynpunkt är det viktigt för att grannar eller besökare med funktionsnedsättning ska kunna ta sig fram.
Varför är frågan om tillgänglighet viktig?
Tillgänglighet är en fråga om jämlikhet – och det är viktigt att alla kan vistas i och delta i samhället. Det är också en mänsklig rättighet att ha någonstans att bo och som allmännyttigt bostadsbolag ska vi erbjuda bostäder för alla kommuninvånare.