Man håller upp en fjärrkontrol framför en tv.

Frågor och svar kring Allente som leverantör av kostnadsfritt tv-utbud

Med anledning av den senaste förändringen av leverantör för kostnadsfritt tv-utbud i Openuniverse nät vill vi med dessa frågor och svar förtydliga några saker.

Med anledning av den senaste förändringen av leverantör för kostnadsfritt tv-utbud i Openuniverse nät vill vi med dessa frågor och svar förtydliga några saker.

Vem har avtal med Allente?

Openuniverse har avtal med Allente

Det kostnadsfria utbudet tillhandahålls genom att Openuniverse har ett kollektivabonnemang med Allente som du som hyresgäst kan ta del av. Skövdebostäder har inget direkt avtal med Allente även om en del av den information Allente skickar ut antyder det.

Hur kontaktar jag supporten?

Support kollektivabonnemang Allente

Skövdebostäder har avtal med Openuniverse som kommunikationsoperatör. De har i sin tur ett kollektivabonnemang med Allente som gör det möjligt för hyresgäster att teckna ett kostandsfritt utbud av fem HD-kanaler. Vid problem med utrustning eller annat kopplat till detta abonnemang ska du ringa Allentes support för kollektivabonnemang på telefonnummer 08- 525 081 06 och ange Skövdebostäder som fastighetsägare. Du kommer också förmodligen behöva ange adress, lägenhetsnummer och eventuellt serienumret/vUA-numret på boxen. Detta nummer finns antingen under boxen eller på sidan.

Vad gör jag om min box eller annan utrustning är trasig?

Allente ska ersätta trasig utrustning kostnadsfritt. Ring Allentes support för kollektivabonnemang på telefonnummer 08- 525 081 06 och ange Skövdebostäder som fastighetsägare. Du bör kunna uppge din adress och lägenhetsnummer samt eventuellt serienumret/vUA-numret på boxen. Detta nummer finns antingen under boxen eller på sidan.

Hur aktiverar och installerar jag min box?

Vi har förstått att det inte alltid medföljer en manual om installation med alla boxar. Om du har problem med din utrustning eller installation ska du i första hand vända dig till Allentes support för kollektivabonnemang på telefonnummer 08- 525 081 06 och ange fastighetsägare. Du kommer också förmodligen behöva ange adress, lägenhetsnummer och eventuellt serienumret/vUA-numret på boxen. Detta nummer finns antingen under boxen eller på sidan.

Kan jag få installationshjälp?

Installationshjälp av den kostnadsfria tv-boxen från Allente
Har du problem med att installera din tv-box från Allente kan du som hyresgäst boka installationshjälp direkt hos Smartify på telefonnummer 077-446 60 60. Deras öppettider är måndag till fredag 10-15, lunch 12-13. Installationshjälpen kostar 595 kronor per timme efter rutavdrag. De tar inte betalt för framkörning. Installationen brukar vara genomförd på en timme av deras installatör.

Vad gör jag med utrustningen när jag ska flytta?

Du ska säga upp din tjänst genom att ringa Allentes support för kollektivabonnemang på telefonnummer 08- 525 081 06 och ange fastighetsägare. Allente kommer informera dig om hur du ska gå till väga för att returnera boxen (retursedlar med mera).

Måste man ha wifi för att Allentes box ska fungera?

Allente har jobbat med mjukvaran så att boxarna inte behöver Wifi/internet för att fungera. Du kan därför ignorera den informationen i manualen. Information om boxen finns på Tv-box Prime/Samsung UHD 680 – Allente

Hur gör jag för att få programmen textade?

Det ska gå att få undertexter på de flesta kanaler med hjälp av din fjärrkontroll till boxen. När du är inne på en kanal ska du kunna använda piltangent nedåt eller OK – då bör en meny för språk dyka upp längst ner i bild. Där kan man välja undertexter svenska (CC). Om det inte fungerar kan kollektivavtalssupporten hos Allente hjälpa dig. Kontakta dem och säg att ditt ärende gäller undertexter.

Du kan inte få in text-tv med Allentes box.

 

Skapad: 2024-04-09

Senast uppdaterad: 2024-04-25 kl: 14:37

Lina Eklund Svensson
Lina Eklund Svensson

Fler nyheter

2024-04-15
Våren 2024 kommer inget valborgsfirande arrangeras på Aspö gård. Bakgrunden till beslutet…
2024-04-05
Mobilitet handlar om människors möjlighet att transportera sig – och detta är en viktig…
2024-03-22
Tack alla ni som svarade på vår senaste kundundersökning! Nästan 65 procent svarade, vilket…
Hyresgästguiden

Hyresgästguiden är till för att våra hyresgäster enkelt och tillgängligt ska komma åt information, tips och råd kring boendet och livet i våra områden.

Nyproduktion
Studentläge
Skip to content