UPPDATERAD 16/9: Samlad information om coronaviruset covid-19

Här är all samlad information som rör Skövdebostäder och coronaviruset covid-19. Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och vill i största möjliga mån skydda dig, dina grannar och vår personal från smittspridning.

Vad gör Skövdebostäder med anledning av coronaviruset?

Vi följer utvecklingen löpande och har planer för hur vi kan säkerställa nödvändig service till våra hyresgäster om många i vår personal blir sjuka. Vi ändrar våra rutiner allt eftersom Folkhälsomyndighetens råd ändras och vi lägger upp information här på webben löpande.

Givetvis följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att till exempel stanna hemma vid symtom och vara noga med handhygien. 

Felanmälan och hembesök

Småfel

Just nu avvaktar vi med småfel i lägenheter som inte påverkar funktioner eller din säkerhet som hyresgäst. Hör gärna av dig till oss så gör vi en bedömning. Om vi bedömer att felet kan vänta återkommer vi när coronasituationen har förbättrats.

Vi planerar nu för att starta upp med den här typen av arbeten i slutet av september.

Var i annat rum eller utrymme

När vi gör hembesök vill vi att du befinner dig i ett annat rum eller utrymme än vår personal medan arbetet pågår. Det innefattar alla i hushållet. 

Ett annat alternativ är att lämna lägenheten under arbetet. Det behöver du göra om du bor i en etta där det bara finns ett utrymme att vara i. 

Frågor om symtom

Innan vi gör ett arbete hos dig kommer vi att fråga om någon i ditt hushåll har symtom på förkylning – till exempel hosta, feber, snuva eller halsont. Om svaret är ja behöver vi bedöma hur akut ditt behov av hjälp är och göra en prioritering. Även akuta åtgärder ska i så fall genomföras med försiktighet och det är extra viktigt att då tvätta händer och minska riskerna genom att hålla avstånd.

Vitvaror och duschväggar

Vi monterar just nu inga standardhöjande eller HLU-beställda vitvaror i bostäder, undantaget om vitvarorna behöver bytas på grund av funktionsfel. Vi monterar heller inte duschväggar. 

Vi planerar att starta upp med monteringarna igen från slutet av september. 

I lägenheter med konstaterad covid 19-smitta

Om du eller någon i ditt hushåll har konstaterad covid-19 gör vi bara arbeten om det är akut. Vi kommer då att vara mycket försiktiga – bland annat använder vi skyddsutrustning och går in med huvudnyckel. Om den här typen av situation uppstår kommer vi att prata igenom tillvägagångssättet med dig innan på telefon.

Tvätta händerna och håll avstånd

Följ Folk­hälsomyndighetens råd: Bland annat att tvätta händerna ofta och stanna hemma om du har symtom. Vi på Skövdebostäder är också noga med detta.

Vaccination

I Västra Götaland pågår vaccinering mot covid-19. Alla som bor i Sverige erbjuds gratis vaccination av regionen. Du kan läsa mer om vaccinationen på Folkhälsomynidghetens sida.

Visningar

Visningar i samband med erbjudande

När en bostadssökande får ett erbjudande erbjuds hen samtidigt en visning av lägenheten innan hen tackar ja. Det normala är att den avflyttande hyresgästen visar sin lägenhet för den som fått ett erbjudande. Nu kan det finnas anledning att undvika det mötet. Om du som ska flytta eller du som ska titta inte känner er trygga med att träffas på grund av riskerna med coronaviruset, covid-19, så är det upp till er. Det räcker med att en av er inte vill att mötet ska ske så ska ni inte ses.

Skulle ni bestämma er för att gå vidare med visningen, håll avstånd och undvik att hälsa med handslag eller annan kroppskontakt.

Det kan alltså bli så att en sökande får tacka ja och skriva kontrakt utan att ha sett lägenheten före inflyttning. Ja-tacket är ändå bindande och om du som är sökande får kontraktet så nollställs dina köpoäng.

Bobutiken

Bobutiken har öppet under vissa veckodagar. Öppettiderna hittar du här. Vi tar också emot bokade besök för tapet- och golvval.

Besök inte Bobutiken om du har symtom

Vi ber besökare att inte komma in om du har någon form av symtom. Detta gäller även om du är fullvaccinerad. Kontakta oss via telefon eller vårt kundforum istället, eller besök oss när du är helt symtomfri.

Håll avstånd

När du besöker Bobutiken är det viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och hålla avstånd till vår personal och andra besökare.

Se tapeter digitalt

Om du vill hålla dig hemma – men ändå vill välja nya tapeter – kan vi tipsa om borastapeter.com. De har bland annat en app där du kan se hur tapeterna ser ut direkt på väggen hemma! I vårt standardsortiment ingår kollektionerna Borosan Easy Up 20 och Decorama Easy Up 2019.

Vissa gemensamhetslokaler stängda

På grund av pandemin är flera av våra gemensamhetslokaler stängda för uthyrning. Däremot planerar vi att öppna upp nästan alla lokaler från 1 oktober. Undantag är Gamla skolans studentlokal och Billingstorpsvägen 10. 

Bokningen öppnar 20 september – och då kan du alltså boka datum från 1 oktober och framåt. Bokningssättet är samma som innan pandemin, i många fall via Mina sidor eller på trapphustavlan. 

Ett av skälen till att vi har dem stängda till 1 oktober är att vi behöver lokalerna för vår egen verksamhet tills dess. Som arbetsgivare har vi ansvar för arbetsmiljön. Vi behöver se till att man som medarbetare kan följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer på jobbet – till exempel om att hålla avstånd. Det är också viktigt att vår personal har en säker arbetsmiljö för att de i sin tur ska kunna ge en säker och bra service till er hyresgäster.

I samband med att regeringen ändrar sina regler för privata och allmänna sammankomster är vi redo att öppna upp nästan alla lokaler igen. 

Några lokaler hyrs ut

I vissa av våra områden har vi redan öppnat lokalerna sedan i somras. Detta gäller på Havstena, Saturnus och i våra senior- och trygghetsboende. Max 50 personer får visats i lokalerna, enligt regeringens regler – och i många fall är det färre på grund av våra brandskyddsregler. Regeringens begränsning gäller till 29 september. 

Aspös lokaler öppnar från 1 oktober

Just nu har vi lokalerna stängda för uthyrning och bokning – men det kommer att förändras. Från och med 20 september kan du höra av dig med din bokning. Du kan boka tider från 1 oktober och framåt.

Läs mer om lokalerna och hur du bokar här.

Att tänka på

Hör av dig digitalt

Hör gärna av dig till oss via digitala kanaler. Om det gäller en felanmälan kan du skicka den via Mina sidor eller via appen. För andra typer av frågor passar vårt kundforum Kundo bra. Du kan också ringa oss, kundtjänst har numret 0500-47 74 00.

Åk bara en person i hissen

Hissar är ett trångt utrymme där det är svårt att hålla social distans. Därför har vi regeln att max en person ska åka i hissen åt gången. Undantag gäller om ni tillhör samma familj eller sällskap – då kan fler åka tillsammans. Tänk på regeln om du är hyresgäst eller besöker något av våra områden.

Vi använder cookies för att du ska få en bra användarupplevelse. Läs mer om cookies här.