Huvudnyckel – så här använder vi huvudnyckel

Vid arbeten som vi initierar

När vi eller våra entreprenörer behöver komma in i din lägenhet för att göra åtgärder, till exempel vid byte av brandvarnare, måste vi ha ett godkännande av dig som hyresgäst. Ditt godkännande handlar om ifall vi får använda en så kallad huvudnyckel för att komma in och genomföra arbetet även om du inte är hemma. 

Då arbetar vi på detta sätt: 

  1. Du får först en informationslapp i din brevlåda om vilket arbete som ska utföras, av vem och när. 
  2. Du får ett SMS med en länk där det finns en fråga om det går bra att vi använder huvudnyckel. Tryck på länken och lämna ditt svar. 
  3. Vi måste ha ett svar från dig för att arbetet ska kunna göras i din lägenhet. Enklast för dig är att svara på länken i sms:et eller ringa kontaktpersonen i informationen. 
  4. Arbetet utförs. 

Du behöver inte vara hemma när vi ska åtgärda felet om du tillåter att vi går in med huvudnyckel. Om du säger ja till huvudnyckel kommer den som ska gå in i din lägenhet att ringa på dörren och ropa innan hen går in.

För att detta ska fungera behöver vi ditt mobilnummer. Det är därför viktigt att du går in på Mina sidor på vår hemsida och uppdaterar om det behövs eller ring vår kundtjänst på 0500-47 74 00.  

Vid arbeten som du beställer

När du gör en felanmälan på Mina sidor eller via kundcenter, väljer du redan då om vi får gå in med huvudnyckel om du inte är hemma.  

Andra arbetssätt

Det kan hända att vi måste göra på andra sätt för att få ditt medgivande att gå in i lägenheten. Då kommer du att få information om det på informationslappen som du får när det aktuella arbetet ska utföras i din lägenhet. 

Skapad: 2024-03-07

Senast uppdaterad: 2024-03-08 kl: 09:07

Lina Eklund Svensson
Lina Eklund Svensson
Hyresgästguiden

Hyresgästguiden är till för att våra hyresgäster enkelt och tillgängligt ska komma åt information, tips och råd kring boendet och livet i våra områden.

Nyproduktion
Studentläge
Skip to content